Luchthaven Schiphol wil de komende jaren doorgroeien naar 90 miljoen passagiers, ondanks het politieke besluit om het aantal vliegbewegingen terug te brengen naar 478.000. Topman Pieter van Oord benadrukt in gesprek met De Telegraaf dat hij deze krimp accepteert, hoewel het een flinke uitdaging met zich meebrengt. De luchthaven zet echter groots in op toekomstbestendige investeringen ter waarde van 12 miljard euro, waaronder plannen voor een nieuwe terminal.
Politieke besluitvorming en mogelijke sancties
Van Oord spreekt openlijk over de politieke invloed op het besluit om de vliegbewegingen te beperken. “De krimp is een politiek besluit. Wij hebben daar geen standpunt over ingenomen, maar richten ons op het behoud van de hubfunctie. Die is essentieel voor Nederland,” aldus de topman. De hubfunctie, waar luchtvaartmaatschappij KLM de spil van is, wordt volgens hem niet bedreigd bij 478.000 vliegbewegingen. Toch waarschuwen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen voor sancties vanuit de VS, mocht de krimp doorgaan. Brussel uit eveneens zorgen over het effect van de krimp op Europese verbindingen.
Het kabinet werkt ondertussen achter de schermen aan oplossingen. Volgens Van Oord zou Delta, de Amerikaanse partner van KLM, binnen de nieuwe limieten kunnen blijven opereren. “Met wat er nu ligt, blijft hun positie veilig,” voegt hij toe.
Geluidsreductie en nachtvliegen
Schiphol heeft de afgelopen periode fors ingezet op hogere tarieven voor oudere, lawaaiige toestellen. Dit moet bijdragen aan geluidsreductie. Van Oord erkent echter dat deze maatregel slechts gedeeltelijk is meegenomen in de krimpberekeningen. “We zijn architect van deze maatregel en hebben discussie gevoerd met het ministerie. Het grootste deel van de geluidsreductie zal de komende jaren zichtbaar worden door de komst van stillere toestellen.”
Een andere stap die Schiphol wilde zetten, was een volledige nachtsluiting tussen middernacht en zes uur. Het kabinet heeft dit voorstel niet overgenomen, maar het aantal nachtvluchten wordt alsnog met 5.000 verminderd. Volgens Van Oord is dit een pijnlijke maar noodzakelijke ingreep voor verdere geluidsreductie.
Grote investeringen voor de toekomst
Ondanks de krimpplannen blijft Schiphol ambitieuze investeringen plannen. De luchthaven wil 12 miljard euro steken in infrastructuur, waaronder de bouw van een nieuwe terminal. Van Oord erkent dat Schiphol achterloopt op klanttevredenheid en wil de ervaring voor passagiers verbeteren. “We staan nu op de achtste plaats in Europa. Ons doel is om weer in de top drie te komen. We willen gelukkige passagiers, medewerkers en buren.”
De verhoging van havengelden met 37% stuit op kritiek van luchtvaartmaatschappijen, die de druk op KLM zien toenemen. Toch vergelijkt Van Oord de situatie met Londen Heathrow, waar de vraag naar vluchten het aanbod al jaren overstijgt. Hij voorspelt dat Schiphol met hetzelfde aantal vliegbewegingen alsnog kan groeien naar 80 tot 90 miljoen passagiers per jaar. “De verdiensten worden groter, zowel voor ons als voor KLM.”
Rechtszaken en stikstofproblemen
De lopende rechtszaak rond de natuurvergunning van Schiphol blijft een belangrijk aandachtspunt. De luchthaven heeft stikstofrechten van verschillende boerderijen opgekocht om aan de wetgeving te voldoen. Van Oord toont zich optimistisch: “We hebben dit grondig uitgezocht en vertrouwen erop dat de vergunning standhoudt.”
Actiegroepen en lokale overheden blijven ondertussen kritisch. De gemeente Amsterdam, een van de aandeelhouders, heeft laten weten dat het de krimp naar 400.000 vliegbewegingen nastreeft. Van Oord ziet hier echter geen oplossing in: “Een verdere krimp zou de hubfunctie beschadigen. De tarieven voor lawaaiige toestellen maken Schiphol onaantrekkelijk voor herrieproducerende vluchten, waardoor de geluidsreductie vanzelf toeneemt.”
Schiphol naar zee?
De discussie over het verplaatsen van Schiphol naar zee blijft in bepaalde kringen terugkomen. Van Oord laat weten dat dit voorlopig geen optie is. “De geluidsoverlast is een balans tussen lusten en lasten. Voor gebieden zoals Aalsmeer betekent Schiphol welvaart en werkgelegenheid, maar ook overlast. We zetten daarom in op optimalisatie van vliegroute’s, zodat minder inwoners hinder ondervinden.”
Schiphol kijkt vooruit
Ondanks uitdagingen blijft Schiphol positief over de toekomst. De luchthaven bereidt zich voor op verdere groei en een betere balans tussen economische belangen en leefbaarheid. “Luchtvaart speelt een grote rol in het leven van mensen. Of het nu gaat om handel, vakanties of familiebezoek, we kunnen niet zonder een sterke luchthaven. Schiphol heeft een grote bijdrage aan de brede welvaart van Nederland,” sluit Van Oord af.
Wat vind jij van de ontwikkelingen rondom Schiphol? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!