De afgelopen jaren zijn verpakkingen in supermarkten niet alleen kleiner geworden. Fabrikanten passen nog een andere sluwe truc toe. Volgens de Consumentenbond wordt ook de samenstelling van producten aangepast, terwijl klanten daar nog steeds dezelfde prijs (of zelfs meer) voor betalen. Dit zorgt voor veel ophef onder consumenten.
Onverwachte aanpassingen in producten
Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de samenstelling van een kwart van de 600 onderzochte producten is veranderd in vergelijking met vijf jaar geleden. In de meeste gevallen ging het om een aanpassing van de receptuur, maar soms waren de wijzigingen nog ingrijpender. Een treffend voorbeeld hiervan zijn de lekkerbekjes van Albert Heijn, die vijf jaar geleden nog 66 procent vis bevatten. Inmiddels is dat nog slechts ‘iets meer dan de helft’.
Minder inhoud, dezelfde prijs
Een ander voorbeeld is de bosvruchtensiroop van Plusmarkt. Vijf jaar geleden bevatte deze nog 19 procent bosvruchten, terwijl dit nu nog slechts 6 procent is. Deze aanpassingen komen het vaakst voor bij huismerken, maar ook A-merken zijn schuldig. Zo bevat Bertolli vloeibaar geen 20 procent olijfolie meer, maar nog slechts 7 procent. Ondanks de afname in kwaliteit en inhoud zijn de prijzen gelijk gebleven of zelfs verhoogd. Dit is zowel schokkend als bizar.
Onbegrijpelijke claims van supermarkten
Albert Heijn beweert dat lekkerbekjes beter smaken door er minder vis in te stoppen. Volgens hen zouden klanten vooral het paneermeel erg smakelijk vinden. Plus daarentegen, vindt het verlagen van het bosvruchtengehalte in hun siroop prima en wijst erop dat mensen voornamelijk het aroma proeven. Deze verklaringen laten veel consumenten fronsen en vragen oproepen.
Consumentenbond wantrouwt supermarkten
De Consumentenbond wantrouwt supermarkten en fabrikanten. Joyce Donat van de Consumentenbond stelt: “Als een product is verbeterd, staat dat ook groot op de verpakking. Dat is nu niet zo.” Hoewel supermarkten de gewijzigde samenstelling op het etiket vermelden, hebben consumenten geen referentie meer naar de oorspronkelijke samenstelling van vijf jaar geleden. Hierdoor is het moeilijk voor hen om te zien wat er precies is veranderd.
Consumenten voelen zich bedrogen
Veel consumenten voelen zich hierdoor keihard bij de neus genomen, vooral nu steeds meer gezinnen moeite hebben om rond te komen. De vraag blijft waarom supermarkten deze wijzigingen doorvoeren. Het antwoord lijkt simpel: winstbejag. Ze willen geld zien, bij voorkeur jouw geld.
Wat vind jij van deze stiekeme trucs in de supermarkt? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.