Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft een opmerkelijke beslissing genomen door Arabisch toe te voegen aan het lessenpakket voor leerlingen in het zesde middelbaar binnen de richting moderne talen. Deze stap, die past binnen de bredere hervormingen van het secundair onderwijs, biedt scholen meer vrijheid om hun lesuren in te vullen. Arabisch aanbieden is een bewuste keuze die aansluit bij de wens om leerlingen intellectueel uit te dagen en hen voor te bereiden op een steeds veranderende en diversere samenleving.
Een vernieuwend vak in het curriculum
Traditioneel bestond het vakkenpakket van de richting moderne talen uit vakken zoals Latijn, economie, wetenschappen of wiskunde. Nu er meer ruimte is voor innovatie, krijgen scholen de mogelijkheid om minder gangbare vakken in te voeren. Het Heilige-Drievuldigheidscollege maakt gebruik van deze ruimte door Arabisch aan te bieden. Deze beslissing komt voort uit de wens om leerlingen kennis te laten maken met een taal die hen uitdaagt en hun horizon verbreedt.
Waarom Arabisch?
De keuze voor Arabisch is niet zomaar gemaakt. Frank Baeyens, de directeur van het college, benadrukt dat het doel niet is om leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar hen vooral te introduceren in een taal die fundamenteel anders is dan wat ze gewend zijn. “We willen hun horizon verbreden,” legt Baeyens uit. “Arabisch is een taal die niet behoort tot de Indo-Europese taalfamilie, en juist die verschillen in structuur, schrift en tekens maken het zo interessant en uitdagend.”
Volgens Baeyens biedt het leren van Arabisch niet alleen een intellectuele uitdaging, maar heeft het ook een belangrijke maatschappelijke waarde. In een samenleving waarin diversiteit steeds meer aanwezig is, kan het leren van een taal als Arabisch bijdragen aan wederzijds begrip en culturele verbindingen.
Culturele relevantie en kansen voor leerlingen
Naast de intellectuele voordelen kan Arabisch ook een belangrijke rol spelen voor leerlingen die thuis al met deze taal in aanraking komen. Voor hen biedt het onderwijs de mogelijkheid om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en deze op academisch niveau te gebruiken. Hierdoor wordt niet alleen hun kennis van de taal versterkt, maar kunnen ze deze ook in een bredere context toepassen.
De school overweegt ook om een leraar aan te trekken die Arabisch spreekt en mogelijk een migratieachtergrond heeft. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” aldus Baeyens. “Dit zou niet alleen het taalonderwijs versterken, maar ook als rolmodel dienen voor leerlingen met een vergelijkbare achtergrond.” Hiermee hoopt het college bij te dragen aan meer diversiteit binnen het lerarenkorps, wat volgens Baeyens hard nodig is.
Niet de eerste niet-traditionele taal
Hoewel het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen is die Arabisch aanbiedt, is het niet de eerste keer dat een katholieke school een minder gebruikelijke taal introduceert. In het verleden boden enkele scholen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aan. Deze talen werden gekozen vanwege hun unieke karakter en hun vermogen om leerlingen een breder perspectief op de wereld te bieden.
De keuze voor Arabisch past dan ook binnen een bredere trend waarbij scholen hun lesprogramma’s aanpassen aan de veranderende wereld. Waar voorheen de focus lag op traditionele vakken, wordt nu steeds meer ingezet op vakken die leerlingen voorbereiden op een internationaal georiënteerde samenleving. Arabisch, gesproken door miljoenen mensen wereldwijd, biedt niet alleen toegang tot een nieuwe taal, maar ook tot een rijke cultuur en geschiedenis.
Een waardevolle ervaring voor leerlingen
Voor leerlingen kan het leren van Arabisch een bijzondere ervaring zijn. Het is meer dan alleen het beheersen van een nieuwe taal; het biedt ook inzicht in een andere manier van denken en communiceren. Dit kan van grote waarde zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling en hun toekomst, waarin kennis van verschillende talen en culturen steeds belangrijker wordt.
De stap van het Heilige-Drievuldigheidscollege om Arabisch in het curriculum op te nemen, sluit naadloos aan bij de bredere modernisering van het secundair onderwijs. Het laat zien dat innovatie in het onderwijs niet alleen draait om technologie, maar ook om het aanbieden van diverse culturele en intellectuele ervaringen. Door Arabisch toe te voegen aan hun lesprogramma, biedt het college zijn leerlingen de kans om vaardigheden te ontwikkelen die hen voorbereiden op een steeds meer verbonden wereld.
Vind je het een goede zet om Arabisch aan te bieden in het middelbaar onderwijs? En zou dit ook op andere scholen moeten worden ingevoerd? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten!