In een klaslokaal, ergens in Nederland, vroeg een leerkracht haar studenten om op te schrijven wat zij beschouwen als de zeven wereldwonderen van onze tijd. Het leek een eenvoudige opdracht, en de meeste leerlingen wisten meteen hun antwoorden op papier te zetten. Binnen korte tijd vulden de lijsten zich met indrukwekkende bouwwerken en beroemde bezienswaardigheden die de verbeelding prikkelen en bewondering oproepen.
De Verwachte Wereldwonderen
De antwoorden van de meeste studenten waren voorspelbaar, maar daarom niet minder fascinerend. Hun lijsten werden gedomineerd door iconische structuren en indrukwekkende prestaties van de mensheid, zoals:
De piramides van Gizeh
De Sint-Pietersbasiliek in Rome
De kunstmatige eilanden van Dubai
De Grote Muur van China
De Taj Mahal
Het Panamakanaal
De verwoeste stad Machu Picchu
Deze wereldwonderen zijn stuk voor stuk symbolen van menselijke ambitie en creativiteit, bouwwerken die de tand des tijds hebben doorstaan en nog steeds miljoenen mensen over de hele wereld inspireren. Ze vertegenwoordigen grootse prestaties op het gebied van architectuur, techniek en kunst, en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze hoog op de lijst van de studenten prijkten.
Een onverwachte wending
Terwijl de leerkracht de papieren verzamelde, viel haar iets op: één leerling was nog niet klaar met de opdracht. Nieuwsgierig naar wat haar ophield, vroeg de lerares of er een probleem was. Het antwoord van de leerling kwam onverwacht: “Ja, ik kan er geen zeven kiezen. Er zijn zoveel wonderen in de wereld.”
De leraar, geïnteresseerd in de gedachtegang van de leerling, moedigde haar aan om voor de klas haar zeven keuzes voor te lezen. De spanning in het lokaal was voelbaar terwijl de leerling haar lijst begon voor te dragen. Wat ze zei, verraste iedereen in de kamer.
De zeven ware wereldwonderen
Met een rustige stem begon de leerling haar lijst op te sommen:
Zien
Horen
Lachen
Voelen
Smaken
Gezond zijn
Liefhebben
Toen ze deze woorden uitsprak, viel er een diepe stilte in het lokaal. Iedereen was stil en leek in zichzelf gekeerd. De leerling had iets belangrijks aangeraakt, iets wat we vaak over het hoofd zien in ons dagelijks leven. De zaken die ze op haar lijst zette, zijn inderdaad wonderen – geen grootse bouwwerken of technische hoogstandjes, maar simpele, alledaagse ervaringen die we vaak voor lief nemen.
Een belangrijke les
De woorden van deze leerling herinneren ons eraan dat de grootste wonderen vaak niet de monumenten zijn die door de mens zijn gebouwd, maar de eenvoudige zegeningen die we elke dag ervaren. Het vermogen om te zien, te horen, te lachen, en lief te hebben, zijn geschenken die van onschatbare waarde zijn. Ze vormen de basis van ons geluk en welzijn, en toch vergeten we vaak hun waarde te erkennen.
Deze gebeurtenis in het klaslokaal laat ons zien dat het soms nodig is om stil te staan bij de dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen. Door deze alledaagse wonderen te waarderen, kunnen we een diepere waardering voor het leven ontwikkelen en daarmee een bron van blijvend geluk vinden.
Wat beschouw jij als de ware wereldwonderen van vandaag? Zijn het de monumenten en bouwwerken die de geschiedenis hebben doorstaan, of zijn het de kleine, maar betekenisvolle ervaringen die ons dagelijks leven verrijken? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.