De introductie van elektrische voertuigen betekent niet alleen een technologische sprong voorwaarts, maar brengt ook onverwachte uitdagingen met zich mee. Neem bijvoorbeeld de elektrische Mercedes G-klasse. Dit krachtige model, uitgerust met een indrukwekkend koppel van 1.164 Nm, lijkt op papier perfect geschikt voor zware klussen. Toch ontbreekt er een cruciale functie: een trekhaak. Zelfs als optie is deze niet beschikbaar. Waarom? Het gewicht van de G-klasse maakt het onmogelijk om een aanhanger te trekken zonder de wettelijke grenzen te overschrijden. Ook ondernemers die elektrische busjes gebruiken, lopen tegen vergelijkbare problemen aan.
Het gewicht van elektrische busjes als obstakel
Een belangrijk probleem bij elektrische bestelwagens is hun aanzienlijke gewicht in vergelijking met dieselvarianten. Een elektrische bus weegt bijvoorbeeld gemiddeld 2.600 kilo, terwijl een vergelijkbare dieselbus rond de 1.800 kilo zit. Dit verschil heeft gevolgen voor het laadvermogen. Met een standaard B-rijbewijs mag het totale gewicht van voertuig en belading niet meer dan 3.500 kilo bedragen. Bij een elektrische bus blijft er dus minder ruimte over voor lading, wat de overstap naar elektrisch vervoer voor veel ondernemers bemoeilijkt. Als je toch meer gewicht wilt vervoeren, ben je verplicht een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) te halen, tenzij de regelgeving verandert.
Tijdelijke uitzondering: gedoogbeleid tot 2025
Om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, heeft de overheid een tijdelijk gedoogbeleid ingesteld. Tot 1 juli 2025 mag je met een B-rijbewijs elektrische voertuigen tot 4.250 kilo besturen. Dit biedt een tijdelijke oplossing, maar na deze datum wordt een aanvullende cursus verplicht voor bestuurders van zwaardere elektrische voertuigen. De cursus, die zowel theorie- als praktijkonderdelen bevat, moet bestuurders bewust maken van de extra risicoās die gepaard gaan met zwaardere voertuigen. Denk hierbij aan een langere remweg en specifieke verkeersregels voor voertuigen die onder de vrachtwagencategorie vallen.
Gewichtslimieten en veiligheid
De regelgeving richt zich niet alleen op het werkelijke gewicht van de bus, maar ook op het maximaal toegestane gewicht. Stel dat je elektrische bus leeg 2.600 kilo weegt, maar een toegestane massa heeft van 4.250 kilo. Zelfs als je nooit volledig beladen rijdt, ben je verplicht de cursus te volgen. De overheid benadrukt dat deze maatregel bedoeld is om de verkeersveiligheid te vergroten en de transitie naar duurzame voertuigen te ondersteunen. Het uiteindelijke doel is een veilige integratie van elektrische voertuigen op de weg.
Nieuwe regels na 2025
Na 1 juli 2025 blijft het mogelijk om met een B-rijbewijs voertuigen tot 4.250 kilo te besturen, maar alleen als je de verplichte cursus hebt afgerond. Deze regeling geldt uitsluitend voor voertuigen met een milieuvriendelijke aandrijflijn, zoals elektrische bussen. De cursus is ontworpen om bestuurders goed voor te bereiden op de specifieke uitdagingen van het rijden met een zwaarder voertuig. Er is geen examen vereist, maar zowel theorie- als praktijkonderdelen moeten worden doorlopen.
Wat vind jij van deze nieuwe regels? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.