Elektrische auto’s schitteren vaak in de spotlight als de helden van moderne mobiliteit, beloofd met het vooruitzicht van een groenere planeet dankzij hun nul CO2-uitstoot. Dit glanzende imago wordt echter enigszins vertroebeld wanneer je dieper graaft in de werkelijkheid van hun impact op het milieu. Een belangrijke speler in de autoleasewereld, Leasing Options uit Groot-Brittannië, zette vraagtekens bij het algemene geloof in de onberispelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen (EV’s). Wat volgde was een grondige duik in de data, op zoek naar antwoorden die zowel verrassend als bevestigend kunnen zijn voor voorstanders en sceptici van elektrisch rijden.
De complexiteit achter de schone schijn
Elektrische auto’s worden geprezen om hun schone aandrijflijn, maar de herkomst van hun energie is een verhaal op zich. Verrassend genoeg komt de elektriciteit die EV’s voedt vaak uit bronnen die minder duurzaam zijn dan gehoopt, wat vragen oproept over hun werkelijke bijdrage aan een schoner milieu. Toch is er licht aan het einde van de tunnel. Met voortschrijdende technologieën en een verschuiving naar duurzamere energieproductie, klinkt de belofte van een echt groene toekomst voor elektrisch rijden steeds luider. Een niet te negeren aspect van deze voertuigen is hun bijdrage aan fijnstof in de lucht, een resultaat van onderdeel slijtage zoals banden en remmen. Door het aanzienlijke gewicht van hun batterijpakketten leggen EV’s extra druk op hun banden, wat in theorie zou kunnen leiden tot meer fijnstofuitstoot. Echter, dankzij ingenieuze systemen zoals regeneratief remmen, dat de noodzaak voor fysieke remacties vermindert, stoten deze voertuigen volgens Milieu Centraal toch 17% minder fijnstof uit dan hun fossielgestookte tegenhangers.
Bekijk de cijfers op de volgende pagina.