Supermarktketen Lidl biedt steeds meer aanbiedingen exclusief via de Lidl Plus-app aan. Dit betekent dat klanten zonder smartphone of de app geen toegang hebben tot deze kortingen. Een ontwikkeling die voor velen vragen oproept. Waarom kiest Lidl voor dit systeem, en is dit wel eerlijk tegenover klanten zonder smartphone? In dit artikel duiken we dieper in de kwestie en de reacties hierop.
Kortingen alleen via de app
Bij consumentenprogramma’s zoals Radar komen regelmatig klachten binnen over het exclusieve karakter van de Lidl Plus-aanbiedingen. Veel klanten voelen zich buitengesloten omdat ze verplicht worden de app te downloaden om korting te krijgen. Vooral mensen zonder smartphone ervaren dit als oneerlijk. Hoe zit het met hun toegang tot de voordelen die Lidl biedt? Zijn zij hierdoor niet in het nadeel?
Lidl’s keuze lijkt gericht op de toekomst, maar roept ook ethische vragen op. Een van de belangrijkste vragen: hoe inclusief is dit beleid? Klanten zonder digitale toegang missen nu bepaalde kortingen die voor anderen wel beschikbaar zijn.
Lidl legt haar keuze uit
Om meer duidelijkheid te krijgen, zochten we contact met Lidl. Een woordvoerder legt uit dat de Lidl Plus-app een bewuste keuze is. “Bij de start van Lidl Plus hebben we onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat het overgrote deel van onze klanten een smartphone heeft. Daarom hebben we gekozen voor een digitale klantenkaart in plaats van een fysieke kaart,” vertelt de woordvoerder.
De keuze voor een app is volgens Lidl gebaseerd op trends en cijfers. “Het aandeel smartphonegebruikers blijft groeien. In de nabije toekomst verwachten we dat meer dan 90 procent van onze klanten een smartphone heeft. Daarom zijn we ervan overtuigd dat de app een toekomstbestendige oplossing is,” aldus de woordvoerder.
Een extra service, geen verplichting
Lidl benadrukt dat de app bedoeld is als extra service. “Klanten kunnen zelf kiezen of ze hiervan gebruik willen maken. De app biedt naast kortingen ook voordelen zoals een digitale kassabon,” zegt de woordvoerder. Het bedrijf ziet het als een aanvullende optie en geen verplichting voor klanten om gebruik te maken van de supermarkt.
Toch blijft de vraag: is het eerlijk om klanten zonder smartphone uit te sluiten van deze aanbiedingen? Het onderwerp blijft gevoelig, zeker voor een diverse klantenkring.
Wat zegt de Autoriteit Consument en Markt?
We legden deze vraag eerder voor aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens een woordvoerder mag een winkel zelf bepalen onder welke voorwaarden aanbiedingen gelden. “Supermarkten mogen beslissen dat een aanbieding alleen via een app beschikbaar is, mits dat duidelijk gecommuniceerd wordt aan de klant,” aldus de ACM.
Hiermee lijkt Lidl juridisch gezien in haar recht te staan. Toch is de vraag of deze praktijk sociaal gezien eerlijk is, een kwestie die open blijft staan.
Lidl ontkent uitsluiting
Lidl zelf is van mening dat er geen sprake is van uitsluiting. “We geloven niet dat we mensen zonder smartphone discrimineren. Integendeel, de Lidl Plus-aanbiedingen zijn een extra aanbod dat klanten naar keuze kunnen gebruiken. Niemand wordt verplicht om mee te doen,” legt de woordvoerder uit.
De discussie rondom digitale exclusiviteit blijft echter levendig. Met een groeiende afhankelijkheid van apps rijst de vraag hoe inclusief en toegankelijk dergelijke systemen zijn voor alle klanten.
Wat vind jij hiervan? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.