Fans die het wereldkampioenschap voetbal in 2034 willen bijwonen, zullen rekening moeten houden met een opmerkelijke regel: er zal geen bier verkocht worden in de stadions. Dit besluit sluit aan bij de wensen van het gastland Saoedi-Arabië, zo meldt de Britse krant The Guardian. Ondanks de langdurige relatie tussen de FIFA en grote biersponsors, zoals Budweiser, gaat de bierverkoop dit keer opnieuw op slot.
Net zoals tijdens het vorige WK in Qatar zal het publiek ook in Saoedi-Arabië geen alcoholische dranken kunnen kopen in en rondom de stadions. In streng islamitische landen, waaronder Saoedi-Arabië, is alcoholgebruik verboden en botsen commerciële belangen vaak met religieuze normen. Hierdoor staat de bierindustrie, die al jarenlang een van de grootste sponsors is van het WK, opnieuw buitenspel.
Lering uit Qatar: compensatie en ongebruikt bier
Het WK van 2022 in Qatar diende als belangrijke les voor de FIFA. Hoewel er lange tijd werd gesproken over het toestaan van bierverkoop, bleef de Qatarese regering vasthouden aan het verbod. Tot slechts twee dagen voor de start van het toernooi bleef de regerende familie Al-Thani resoluut, wat leidde tot een volledige annulering van de bierplannen.
Deze plotselinge draai had grote gevolgen: tienduizenden vaten Budweiser werden ongebruikt uit de stadions verwijderd. Bovendien moest de FIFA de bierfabrikant financieel compenseren voor het misgelopen verkoopvolume. De organisatie betaalde naar verluidt 40 miljoen pond – omgerekend ruim 48 miljoen euro – aan Budweiser als schadeloosstelling.
Tijdens het WK in Qatar was het wel mogelijk om bier te kopen in de zogenoemde FIFA-fanzones. Toch is het nog maar de vraag of dit in Saoedi-Arabië opnieuw zal gelden. Het land hanteert een nog conservatievere alcoholpolitiek dan Qatar. Terwijl in Doha enkele pubs en luxe hotels alcohol mogen schenken, ontbreekt dit volledig in Saoedi-Arabië.
Bierban eerder een terugkerend WK-thema
Het verbod op bier in voetbalstadions is niet nieuw en leidt vaker tot spanningen tussen gastlanden en de FIFA. Ook in 2014, toen Brazilië het WK organiseerde, stond alcoholconsumptie ter discussie. De Braziliaanse overheid verbood de verkoop van bier al sinds 2003, uit angst voor dodelijke rellen veroorzaakt door dronken supporters.
De FIFA zette destijds alles op alles om de bierban in Brazilië op te heffen. “Alcoholische dranken maken deel uit van de FIFA World Cup. Sorry als ik een beetje arrogant klink, maar daar gaan we niet over onderhandelen”, verklaarde FIFA-secretaris Jerome Valcke destijds. Uiteindelijk kreeg de organisatie haar zin en stond de rechter bierverkoop in de stadions toe.
Toch zorgde dit tijdens het toernooi voor problemen. Rond wedstrijden als Colombia-Uruguay en Argentinië-Iran waren er verschillende incidenten met dronken supporters. Valcke reageerde achteraf verbaasd en gaf in een interview met het Braziliaanse SporTV toe: “Misschien waren er te veel mensen dronken. Ik was verbaasd over het aantal mensen dat gedronken had en over de hoeveelheid alcohol.”
Saoedi-Arabië houdt vast aan strenge regels
Nu het WK in 2034 Saoedi-Arabië als gastland heeft, lijkt de FIFA beter voorbereid. De ervaringen in Qatar en Brazilië hebben duidelijk gemaakt dat de organisatie moet balanceren tussen lokale regels en commerciële belangen. Het is daarom geen verrassing dat de FIFA het alcoholverbod in Saoedi-Arabië accepteert en hiermee onnodige conflicten probeert te vermijden.
Toch blijft het onduidelijk wat dit betekent voor de grote sponsors, zoals Budweiser, die een belangrijke rol spelen in het mondiale voetbaltoernooi. Hoewel alcoholvrije alternatieven steeds populairder worden, blijft de afwezigheid van bier in de stadions een opvallend compromis tussen commercie en cultuur.
Met deze beslissing is Saoedi-Arabië niet alleen conservatief, maar ook consequent. Het land geeft een duidelijk signaal af: religieuze waarden krijgen voorrang, zelfs bij één van de grootste sportevenementen ter wereld.
Wat vind jij van dit besluit? Moet de FIFA meer rekening houden met lokale tradities of juist met de fans? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.