Supermarkten spelen steeds vaker in op de veranderende voedingskeuzes van hun klanten. Schappen vol vegetarische en veganistische producten, biologische alternatieven en glutenvrije opties worden prominent gepresenteerd. Maar niet iedereen voelt zich hierin vertegenwoordigd. Yasmin (35), een moslima, merkt dat er nauwelijks aandacht is voor halal-voedsel. “Vegetariërs en veganisten worden bediend, maar waar zijn mijn halal-producten?” vraagt ze zich hardop af.
Een frustrerende zoektocht naar halal-vlees
Voor Yasmin is boodschappen doen vaak een uitdaging. In haar buurt is er slechts één supermarkt met een beperkt aanbod aan halal-vlees, en dat frustreert haar. “Ik wil naar een supermarkt waar ik niet hoef te twijfelen of het vlees voldoet aan mijn normen. Maar dat lijkt tegenwoordig te veel gevraagd.”
Tijdens een recent bezoek aan een bekende supermarktketen viel het haar extra op. “Er waren schappen vol plantaardige opties, biologische producten en vleesvervangers, prachtig ingepakt en duidelijk gelabeld. Maar probeer daar maar eens een goed stuk halal-vlees te vinden. Het is alsof mijn wensen er niet toe doen,” vertelt ze teleurgesteld.
Het standaardantwoord: te weinig vraag
Volgens Yasmin voelen veel moslims zich ongehoord in deze kwestie. Wanneer ze aan supermarkten vraagt waarom er geen halal-producten zijn, krijgt ze steevast hetzelfde antwoord: er zou te weinig vraag naar zijn. Maar dat antwoord klopt volgens haar niet. “Hoe kun je zeggen dat er geen vraag is als je het niet eens aanbiedt? Het is een vicieuze cirkel. Als je het niet probeert, weet je ook niet of mensen het zouden kopen.”
Het probleem zit niet alleen in het ontbreken van halal-opties, maar ook in de beperkte variatie bij speciaalzaken. “In kleine winkels vind je altijd wel iets, maar waarom kan dat niet gewoon in de grote supermarkten? Ze kunnen een apart schap maken, net zoals ze doen voor biologische, veganistische of glutenvrije producten. Moslims zijn geen kleine groep. Het is een grote markt die ze compleet negeren.”
Meer dan alleen een kwestie van eten
Voor Yasmin gaat het om meer dan alleen voeding. Ze ziet de beperkte beschikbaarheid van halal-producten als een vorm van uitsluiting. “Het voelt alsof er geen moeite wordt gedaan om ons onderdeel te maken van de samenleving. Eten is zo’n belangrijk aspect van cultuur en identiteit. Als ik steeds naar alternatieven moet zoeken, vraag ik me af waarom ik niet gelijk behandeld word.”
In andere landen ziet Yasmin het wel goed gaan. Ze wijst naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waar grote supermarktketens volledige secties hebben met halal-producten. “Niemand kijkt daar vreemd van op. Waarom kan dat hier niet? Het zou zoveel moslims helpen om zonder zorgen boodschappen te doen.”
Halal-vragen roepen misverstanden op
Yasmin merkt dat de vraag naar halal soms negatieve reacties oproept. “Soms lijkt het alsof mensen denken dat je iets extreems eist als je om halal vraagt. Maar wat is er extreem aan een stukje vlees dat past bij je geloofsovertuiging? Iedereen heeft toch het recht om eten te kopen waar ze zich goed bij voelen?”
Ze begrijpt dat supermarkten keuzes maken op basis van verkoopcijfers, maar ze is ervan overtuigd dat er wel degelijk een markt is voor halal-producten. “In andere sectoren gebeurt het ook. Denk aan reisorganisaties die halal-vakanties aanbieden of kledingwinkels die rekening houden met modest fashion. Het kan dus wel, als je maar wil.”
Oproep tot verandering
Yasmin blijft hopen dat supermarkten hun beleid zullen aanpassen en meer rekening houden met halal-consumenten. Ze roept andere moslims op om hun stem te laten horen. “Als we blijven zwijgen, verandert er niets. We moeten laten zien dat we er zijn en dat ook wij een plek aan de eettafel van de supermarkt verdienen. Het gaat niet alleen om eten, maar om respect en gelijkwaardigheid.”