Wanneer je door de stralende gangpaden van Albert Heijn loopt, omringd door de onmiskenbare bonuskaartjes, denk je echt dat je de beste deals in handen hebt. Maar is dat wel zo? Een diepgaand onderzoek door mediums zoals RTL Nieuws heeft geconstateerd dat veel van deze zogenoemde ‘aanbiedingen’ niet zijn wat ze lijken. Consumenten, geprikkeld door de belofte van fikse kortingen, moeten mogelijk tweemaal nadenken of die bonuskaart echt het walhalla van besparingen is.
De tovertruc met prijskaartjes
Je kent het wel, één week voor de aanbieding start, schieten de prijzen onverklaarbaar omhoog. Zo ligt een zak appels normaal op €2, maar in de aanloop naar de ‘spectaculaire’ bonusweek betaal je zowaar €2,39.
De volgende week, wanneer de bonusactie z’n intrede doet, wordt dezelfde zak aangeprezen voor €1,99 – een stunt die maakt dat je denkt dat je 40 cent bespaart, terwijl je in feite voor de oorspronkelijke prijs of soms meer betaalt. Waarom gebeurt dit en hoe vaak trappen we eigenlijk in deze geestige marketingstrategie?
De reacties van de consument en Albert Heijn
Niet iedereen blijft blind voor deze schijnvertoningen. Sommige doorgewinterde consumenten, zoals Hans de Groot, merken op: “Je moet echt de prijzen in de gaten houden voor je de ‘aanbiedingen’ in je winkelmandje gooit.” Maar wat zegt Albert Heijn hier zelf over?
Hun woordvoerder legt uit: “In de basis zijn prijswijzigingen het gevolg van tijdelijke partijen die beëindigd worden, waarvan de prijs dan teruggezet wordt naar het standaardniveau.” Toch blijft de vraag bestaan of deze flexibele prijsstelling echt zo zwart-wit is, als je beseft hoe sluw consumenten door de psychologie van de bonus worden geleid.
Een catalogus van misleiding?
De bonuskaart van Albert Heijn lijkt niet de enige schuldige in deze kwestie te zijn. Soortgelijke patronen zijn te vinden bij meerdere grote retailketens. Het lijkt een entrenched deel van de supermarktcultuur, waar prijsmanipulatie haast een rite de passage wordt.
Een rondgang langs diverse boodschappers toont dat het weinig bedrijven zijn die hun prijzen niet manipuleren in het voordeel van een meer aanlokkelijke bonusaanbieding.
Een kritische consument blijft koning
Als zorgvuldige shopper is het essentieel om waakzaam te blijven. Het monitoren van prijsveranderingen, zelfs in de periode voor de zogenaamde korting, kan je behoeden voor misleiding.
Met apps en prijscontroletools wordt het steeds toegankelijker om op de hoogte te blijven van echte prijzen versus marketingtrucs. Bonusaanbiedingen blijven aantrekkelijk, maar een goed geïnformeerde consument zal uiteindelijk de echte winsten thuisbrengen.
Wat vind jij van de prijsstrategieën van supermarktketens en hoe ga je om met bonusaanbiedingen? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.