Het aantal branden veroorzaakt door accu’s van elektrische fietsen neemt de laatste jaren zorgwekkend toe. De brandweer in Gelderland meldt dat ze steeds vaker worden opgeroepen voor incidenten waarbij accu’s van e-bikes, scooters en hoverboards in brand vliegen. Hoewel exacte cijfers moeilijk te achterhalen zijn, komen er volgens de brandweer van Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland minstens één keer per maand meldingen binnen van een batterijbrand. Dit roept niet alleen vragen op over de veiligheid van deze accu’s, maar ook over het groeiende risico voor huishoudens waar deze voertuigen dagelijks worden opgeladen.
Het gevaar van accu’s binnenshuis
Een voorbeeld dat de ernst van het probleem onderstreept, deed zich voor in Wijchen, Gelderland. Daar vloog een batterij van een elektrische fiets in brand terwijl deze werd opgeladen in een slaapkamer. De brand veroorzaakte niet alleen flinke schade aan de woning, maar leidde ook tot verwondingen bij de bewoner.
Hij probeerde de brandende batterij met zijn blote handen naar buiten te brengen, wat hem verwondingen aan zijn handen opleverde. Deze brand is helaas geen op zichzelf staand incident. Steeds meer mensen lopen risico doordat accu’s in huis worden opgeladen, vaak zonder dat men zich bewust is van de gevaren.
Volgens een woordvoerder van de brandweer kan de oorzaak van dergelijke branden vaak niet direct worden vastgesteld. “Als de oorzaak van tevoren al bekend is, wordt het van het onderzoek verwijderd. Hierdoor kan het aantal door accu’s veroorzaakte branden mogelijk hoger zijn dan geregistreerd.” Dit maakt het probleem extra lastig, omdat de echte omvang van de brandincidenten wellicht niet volledig in beeld is.
Accubranden ook tijdens gebruik
Het gevaar van deze accu’s beperkt zich niet tot het opladen. Ook tijdens het gebruik van elektrische fietsen kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Zo vertelt Henk Smits, een inwoner van Gelderland, over zijn beangstigende ervaring toen de accu van de elektrische fiets van zijn vrouw tijdens het fietsen in brand vloog. Hij reed op weg naar zijn werk in Nijmegen toen de accu ineens explodeerde.
“Voordat ik het wist, waren er grote vlammen die uit de accu kwamen. Het waren geen kleine vonkjes, maar echte vlammen! Gelukkig kon ik snel van mijn fiets springen. Mijn werkkleding was verbrand en mijn lunch was geroosterd,” aldus Henk. Dit incident laat zien hoe snel een situatie uit de hand kan lopen en hoe gevaarlijk accu’s van elektrische fietsen kunnen zijn, zelfs tijdens gebruik.
Wat is de oorzaak van de toename in branden?
Het aantal branden door e-bike accu’s is de laatste jaren flink gestegen, maar waarom gebeurt dit nu steeds vaker? Volgens de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zagen we dit probleem in 2017 veel minder vaak. Er wordt gespeculeerd dat de toename van het aantal verkochte elektrische fietsen een rol speelt. Hoe meer fietsen er worden verkocht, hoe groter de kans op incidenten. Maar zijn de accu’s in deze fietsen dan kwetsbaarder voor brand dan bijvoorbeeld die in laptops of smartphones?
Jos Lenssen, van het Nijmeegse bedrijf Battery Fact, geeft aan dat de technologie achter e-bike batterijen vergelijkbaar is met die van laptops, maar met een belangrijk verschil: “De cellen zijn hetzelfde als die in laptops, maar er zijn er meer van en ze moeten meer vermogen leveren, ook tijdens het opladen. Dit kan leiden tot meer warmteontwikkeling en misschien ook een groter risico op brand.” Dus hoewel de technologie op papier veilig lijkt, zorgt de combinatie van grotere accu’s en hogere vermogens ervoor dat het risico toeneemt, vooral bij intensief gebruik.
Wat doet de overheid hieraan?
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt de veiligheid van e-bike batterijen en soortgelijke draagbare energiebronnen. In hun jaarplan wordt vermeld dat de vraag naar draagbare energie blijft stijgen, vooral door de groei van mobiele apparaten en elektrische voertuigen. Maar met deze groei komen ook nieuwe risico’s. Er zijn al meldingen van exploderende batterijen, wat aangeeft dat de situatie zorgwekkend is.
Op dit moment zijn de resultaten van het onderzoek nog niet bekend, en kunnen er geen definitieve uitspraken worden gedaan over de veiligheid van deze batterijen. Wat wel duidelijk is, is dat verder onderzoek noodzakelijk is om te achterhalen waarom dit probleem blijft toenemen en hoe het in de toekomst kan worden voorkomen.
Wat kun jij doen om het risico te verkleinen?
Hoewel de technologie achter elektrische fietsen en hun batterijen blijft verbeteren, is het belangrijk dat je als gebruiker bewust blijft van de gevaren. Zorg ervoor dat je de accu’s altijd oplaadt in een goed geventileerde ruimte en gebruik bij voorkeur de door de fabrikant meegeleverde oplader. Laad de batterij niet op in de buurt van brandbare materialen en zorg dat je op de hoogte bent van de veiligheidstips die worden meegeleverd met de fiets.
Wat vind jij? Moet er meer controle komen op de veiligheid van elektrische fietsen en hun accu’s? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.