Het jaar 2024 eindigt met een trieste reeks van incidenten in de luchtvaart, waarvan twee met fatale gevolgen. Bijna 300 doden vielen er in de commerciële luchtvaart, wat het vertrouwen in deze sector flink op de proef stelt. Het begon al vroeg in het jaar met een zware botsing in Japan en een incident waarbij een deur uit een Boeing viel boven Portland.
Schokkende crash in Zuid-Korea
De meest ingrijpende ramp vond plaats op Maun Airport in Zuid-Korea. Een vliegtuig van Jeju Air stortte neer, waarbij vermoedelijk slechts twee van de 181 inzittenden het hebben overleefd. Beelden van de crash tonen een enorme vuurbal na de impact. Luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft stelt kritische vragen over de toedracht.
„Het toestel gaf een alarmmelding en leek een normale landing in te zetten, maar stortte uiteindelijk neer zonder het landingsgestel uit,” legt Melkert uit. Er zijn meerdere systemen die dit proces ondersteunen, en in het uiterste geval kan het handmatig. „Was er zoveel paniek dat de bemanning dat vergat?” vraagt hij zich af. Toch had een buiklanding mogelijk levens kunnen redden, ware het niet dat het toestel een aarden wal raakte en explodeerde.
Andere incidenten versterken angst
Niet alleen Zuid-Korea werd getroffen. Rusland staat onder verdenking een passagiersvliegtuig van Azerbaijan Airlines te hebben neergehaald boven de Kaspische Zee, waarbij 38 van de 67 inzittenden omkwamen. Ook KLM had te maken met een incident: een toestel dat vanuit Oslo naar Amsterdam zou vliegen, week uit naar Sandefjord en belandde in het gras. Hoewel KLM de oorzaak nog onderzoekt, wordt benadrukt dat deze voorvallen niet met elkaar verbonden zijn. „Het gaat om een aanslag, een klapband en een technisch mankement,” aldus Melkert, die benadrukt dat vliegen steeds veiliger wordt.
Statistieken bieden perspectief
De cijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA bevestigen dit. Vorig jaar werden 30 serieuze incidenten geregistreerd, tegenover 42 in 2022. Slechts in één geval vielen er doden. Met gemiddeld vijf dodelijke incidenten per jaar is de luchtvaart veiliger dan ooit. Toch blijft elk ongeval een tragedie, zoals het ongeluk in Tokio in januari. Daar botste een Airbus op een vliegtuig van de kustwacht, wat vijf levens kostte.
Ongewenste aandacht voor Boeing
Een ander opvallend incident was de deur die uit een Boeing van Alaska Airlines viel boven Portland. Hoewel er slechts drie lichtgewonden vielen, legde het incident grote problemen bloot bij de vliegtuigbouwer. Meerdere toestellen werden tijdelijk aan de grond gehouden, en topman Dave Calhoun trad af. Dit versterkte de druk op Boeing, dat nog worstelt met de nasleep van eerdere rampen in 2018 en 2019.
Dodelijke crashes wereldwijd
2024 kende ook tragische incidenten buiten Zuid-Korea. Een vrachtvliegtuig in Mogadishu raakte een gebouw, en turbulentie op een vlucht van Singapore Airlines kostte een passagier het leven. In Nepal, Brazilië en Rusland vielen tientallen slachtoffers bij crashes. Het jaar sloot af met bijna 40 doden in Kazachstan en een vermoedelijk dodental van 179 in Zuid-Korea.
Veiligheid blijft verbeteren
Ondanks de recente tragedies blijft de luchtvaart statistisch gezien veiliger worden. „Tot het ongeluk in Korea zaten we nog onder het gemiddelde,” merkt Melkert op. „Deze incidenten volgen elkaar snel op, maar de algemene trend is positief. Vliegen blijft een van de veiligste manieren om te reizen.”
Wat vind jij van deze ontwikkelingen in de luchtvaart? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.